MEDIÁLNĚ VYTVOŘENÝ STRES A JAK S NÍM BOJOVAT
Listopad 10, 2020
Už to bude více než 10 let, co jsem byl na studentské stáži v TV Nova. Kromě toho, že jsem po pár dnech zjistil, že celá stáž je jen součástí marketingové kampaně a nic moc mi nepřinese (a nepřinesla), tak přeci jen to jeden zásadní efekt na mě mělo. Od té doby jsem „novácké“ zprávy neviděl. Když jsem totiž zjistil, jak dochází k ohýbání informací požadovaným směrem, aby byly hezčí, líbivější a hlavně potěšily lidi lačnící po senzaci skrz celé území ČR, uvědomil jsem si, že tohle prostě není nic pro mě.
Celkově se mi v posledních týdnech a dnech stává, že lidé v mém okolí začínají značně propadat „covidové skepsi“. Někteří více, někteří méně, ale většina ano. Když jsem se pak se svými blízkými bavil, zjistil jsem, že ti z nich, kteří se cítí opravdu špatně, mají společnou jednu zásadní věc - neustálé sledování zpráv o covidu!
Psychology je jasně dokázané, že lidský mozek vykazuje znatelně vyšší aktivitu při reakci na špatné zprávy než na ty dobré a příjemné. Zvyšuje se nám pozornost a koncentrace, CNS jede na plné obrátky a vydržíme tak mnohem déle (s vytřeštěnýma očima) sledovat obrazovku. Náš mozek totiž od pradávna funguje jako varovný systém před nebezpečím a i v případě, že nebezpečí pouze zprostředkovaně vidíme, přechází do varovného módu. A to se všem mediálním subjektům, které se právě na tento typ zpráv zaměřují, náramně hodí. Díky tomu nás totiž udrží u TV, naservírují nám pořádnou porci „hororu“ a ve chvíli, když náš mozek ze všech těch hrůz pracuje na plné obrátky, pustí nám velmi rychle nějakou reklamu, kterou plně nasajeme. Mimochodem i z tohoto důvodu vždycky nadáváme (aspoň ti, co nekoukají na netflix, HBO go aj.), že „zase pustili reklamu v tom nejnapínavějším“.
Abych potvrdil svoji hypotézu, udělal jsem výjimku a pustil jsem si z web archivu po 10 letech zprávy na TV Nova. Tučně jsem vyznačil ty negativní, zbylé jsou pozitvní nebo neutrální. Rád bych ještě dodal, že během zpráv z archivu mi bylo naservírováno 27 reklam, které nešly přepnout.
- Svět pracuje na vakcíně proti covidu
- Návrh odborářů o volnu skrz vládu neprošel
- Covid se masivně šíří do menších regionů, kde nejsou téměř žádná volná lůžka
- Cestovní semafor – Evropa se zabarvuje do rudé barvy.
- Cvičení psi dokáží odhalit covid – Cooky, psí celník, už nebude hledat bomby, ale covid
- Polní nemocnice v Brně je připravena – dochází lůžková kapacita, situace se vyostřuje
- Počty nakažených klesají
- Na Orlickoústecku někdo tráví psy
- Americký prezident DT stále odmítá uznat porážku
- Jaká bude nová první dáma USA?
- Před Bílým domem se scházejí příznivci nového prezidenta USA
- V České republice rapidně roste počet nezaměstnaných
- Ženu od pátku pohřešuje její rodina
- Mrtvou vlčici našli houbaři
- Opilí bezdomovci se sjíždějí do Třince a jsou agresivní
- V čele VZP bude nadále Kabátek, roční odměna může přesáhnout milion korun
- Po sobotní střelbě na Kladensku zůstal kojenec. Více na tn.cz
- Hyperloop, doprava budoucnosti v kapsli
Jak sami vidíte, média, a hlavně ta bulvární, do nás každý den „pouští“ obrovské množství negativních zpráv. Bankroty domácností, úmrtí lidí, nemocnice na maximu svých kapacit, do toho nějaká autonehoda, otrávení psi, agresivní bezdomovci a máme krásné večerní zprávy. To si člověk říká: „Bože, díky za volby v USA!“. Nejhorší je, že s většinou těchto věcí nikdo z nás nemůže nic dělat! Ano, můžeme si dezinfikovat ruce, nosit roušky a celkově být více společensky odpovědní, ale těžko vyřešíme nedostatek lůžek, vyčerpané lékaře a sestry nebo to, že firma v Brně musí propustit 200 zaměstnanců. A tak si všechny tyto informace v hlavě ukládáme, přemýšlíme o nich, spojujeme si je se svými vlastními problémy a nevyhnutelně se jimi začneme stresovat. Pokud k tomu přidám ještě výčet hoaxů, fakenews, faktoidů nebo click – baitů, tedy nepodložených zpráv poplašného typu, které létají skrz sociální sítě a celý internet, nedá se z téhle změti naprosté informační celosvětové pohromy uniknout. Negativní informace se na vás totiž valí ze všech stran. Nevíme, co je pravda a čemu vlastně věřit. A co teď s tím? Kvůli všemu výše uvedenému jsem si vytvořil a z různých zdrojů převzal „systém příjímání a práce s informacemi“, který bych s vámi rád sdílel:
- TV zprávy si pustím maximálně 3krát do týdne
- Informace čerpám výhradně z veřejnoprávních médií (ČT, ČRO)
- Nevěnuji pozornost zprávám na sociálních sítích od neprověřených zdrojů a lidí (kdo je vlastně autor?)
- Pokud mi někdo sděluje jakoukoliv informaci, ptám se na zdroj (kamarád kamaráda tety mého strýce říkal….?)
- I když je to lákavé, nešířím nepodložené informace, abych nezpůsoboval chaos
- Nepodléhám prvnímu dojmu a se zprávou nejdu hned za tepla na trh
- Nepřebírám bez rozmyšlení tradované názory jako svoje vlastní
- Snažím se vždy udělat si svůj vlastní názor na základě toho, co už vím a znám
- Celkově se kriticky zamyslím nad danými zprávami (otázky kritického myšlení ZDE)
TIP: Jak doporučuje Tomáš Vala, CEO SIKO, stačí 10 – 15 minut denně na teletextu ČT a víte všechno. Strana 110 – 129 zprávy z domova, 130 – 149 zprávy ze světa. Rychle, stručně, výstižně!
Dnešní mediální svět je jedno velké bitevní pole o naši pozornost. Z médií i internetu se pomalu stávají obrovské markety, které mají za úkol donutit nás sledovat, komentovat, postovat nebo aspoň kliknout. Těžko z tohoto rychle jedoucího vlaku úplně vystoupíme. Prozatím navrhuji, abychom alespoň vystrčili ruku z okénka.
Zdroje:
- Benešovský deník, dostupné na: https://benesovsky.denik.cz/zpravy-z-ceska/pravda-na-internetu-neni-snadne-ji-rozeznat-20190126.html
- Jsns.cz, dostupné na: https://www.jsns.cz/nove/projekty/medialnivzdelavani/vyzkumy/clk_5_otazek_srpen_2018_02.pdf
- Krimys.cz, dostupné na: https://krimys.cz/video-kurz/
- LinkedIn účet Tomáš Vala, CEO Siko koupelny, dostupné na: www.linkedin.com/in/tomáš-vala
- Psychologie pro každého: Mediální dieta jako bojovník proti vlivu médií, dostupné na: psychologieprokazdeho.cz/medialni-dieta/