MEDIÁLNĚ VYTVOŘENÝ STRES A JAK S NÍM BOJOVAT

Už to bude více než 10 let, co jsem byl na studentské stáži v TV Nova. Kromě toho, že jsem po pár dnech zjistil, že celá stáž je jen součástí marketingové kampaně a nic moc mi nepřinese (a nepřinesla), tak přeci jen to jeden zásadní efekt na mě mělo. Od té doby jsem „novácké“ zprávy neviděl. Když jsem totiž zjistil, jak dochází k ohýbání informací požadovaným směrem, aby byly hezčí, líbivější a hlavně potěšily lidi lačnící po senzaci skrz celé území ČR, uvědomil jsem si, že tohle prostě není nic pro mě.

Celkově se mi v posledních týdnech a dnech stává, že lidé v mém okolí začínají značně propadat „covidové skepsi“. Někteří více, někteří méně, ale většina ano. Když jsem se pak se svými blízkými bavil, zjistil jsem, že ti z nich, kteří se cítí opravdu špatně, mají společnou jednu zásadní věc - neustálé sledování zpráv o covidu!

Psychology je jasně dokázané, že lidský mozek vykazuje znatelně vyšší aktivitu při reakci na špatné zprávy než na ty dobré a příjemné. Zvyšuje se nám pozornost a koncentrace, CNS jede na plné obrátky a vydržíme tak mnohem déle (s vytřeštěnýma očima) sledovat obrazovku. Náš mozek totiž od pradávna funguje jako varovný systém před nebezpečím a i v případě, že nebezpečí pouze zprostředkovaně vidíme, přechází do varovného módu. A to se všem mediálním subjektům, které se právě na tento typ zpráv zaměřují, náramně hodí. Díky tomu nás totiž udrží u TV, naservírují nám pořádnou porci „hororu“ a ve chvíli, když náš mozek ze všech těch hrůz pracuje na plné obrátky, pustí nám velmi rychle nějakou reklamu, kterou plně nasajeme. Mimochodem i z tohoto důvodu vždycky nadáváme (aspoň ti, co nekoukají na netflix, HBO go aj.), že „zase pustili reklamu v tom nejnapínavějším“.

Abych potvrdil svoji hypotézu, udělal jsem výjimku a pustil jsem si z web archivu po 10 letech zprávy na TV Nova. Tučně jsem vyznačil ty negativní, zbylé jsou pozitvní nebo neutrální. Rád bych ještě dodal, že během zpráv z archivu mi bylo naservírováno 27 reklam, které nešly přepnout.

  1. Svět pracuje na vakcíně proti covidu
  2. Návrh odborářů o volnu skrz vládu neprošel
  3. Covid se masivně šíří do menších regionů, kde nejsou téměř žádná volná lůžka
  4. Cestovní semafor – Evropa se zabarvuje do rudé barvy.
  5. Cvičení psi dokáží odhalit covid – Cooky, psí celník, už nebude hledat bomby, ale covid
  6. Polní nemocnice v Brně je připravena – dochází lůžková kapacita, situace se vyostřuje
  7. Počty nakažených klesají
  8. Na Orlickoústecku někdo tráví psy
  9. Americký prezident DT stále odmítá uznat porážku
  10. Jaká bude nová první dáma USA?
  11. Před Bílým domem se scházejí příznivci nového prezidenta USA
  12. V České republice rapidně roste počet nezaměstnaných
  13. Ženu od pátku pohřešuje její rodina
  14. Mrtvou vlčici našli houbaři
  15. Opilí bezdomovci se sjíždějí do Třince a jsou agresivní
  16. V čele VZP bude nadále Kabátek, roční odměna může přesáhnout milion korun
  17. Po sobotní střelbě na Kladensku zůstal kojenec. Více na tn.cz
  18. Hyperloop, doprava budoucnosti v kapsli

Jak sami vidíte, média, a hlavně ta bulvární, do nás každý den „pouští“ obrovské množství negativních zpráv. Bankroty domácností, úmrtí lidí, nemocnice na maximu svých kapacit, do toho nějaká autonehoda, otrávení psi, agresivní bezdomovci a máme krásné večerní zprávy. To si člověk říká: „Bože, díky za volby v USA!“. Nejhorší je, že s většinou těchto věcí nikdo z nás nemůže nic dělat! Ano, můžeme si dezinfikovat ruce, nosit roušky a celkově být více společensky odpovědní, ale těžko vyřešíme nedostatek lůžek, vyčerpané lékaře a sestry nebo to, že firma v Brně musí propustit 200 zaměstnanců. A tak si všechny tyto informace v hlavě ukládáme, přemýšlíme o nich, spojujeme si je se svými vlastními problémy a nevyhnutelně se jimi začneme stresovat. Pokud k tomu přidám ještě výčet hoaxů, fakenews, faktoidů nebo click – baitů, tedy nepodložených zpráv poplašného typu, které létají skrz sociální sítě a celý internet, nedá se z téhle změti naprosté informační celosvětové pohromy uniknout. Negativní informace se na vás totiž valí ze všech stran. Nevíme, co je pravda a čemu vlastně věřit. A co teď s tím? Kvůli všemu výše uvedenému jsem si vytvořil a z různých zdrojů převzal „systém příjímání a práce s informacemi“, který bych s vámi rád sdílel:

  1. TV zprávy si pustím maximálně 3krát do týdne
  2. Informace čerpám výhradně z veřejnoprávních médií (ČT, ČRO)
  3. Nevěnuji pozornost zprávám na sociálních sítích od neprověřených zdrojů a lidí (kdo je vlastně autor?)
  4. Pokud mi někdo sděluje jakoukoliv informaci, ptám se na zdroj (kamarád kamaráda tety mého strýce říkal….?)
  5. I když je to lákavé, nešířím nepodložené informace, abych nezpůsoboval chaos
  6. Nepodléhám prvnímu dojmu a se zprávou nejdu hned za tepla na trh
  7. Nepřebírám bez rozmyšlení tradované názory jako svoje vlastní
  8. Snažím se vždy udělat si svůj vlastní názor na základě toho, co už vím a znám
  9. Celkově se kriticky zamyslím nad danými zprávami (otázky kritického myšlení ZDE)

TIP: Jak doporučuje Tomáš Vala, CEO SIKO, stačí 10 – 15 minut denně na teletextu ČT a víte všechno. Strana 110 – 129 zprávy z domova, 130 – 149 zprávy ze světa. Rychle, stručně, výstižně!

Dnešní mediální svět je jedno velké bitevní pole o naši pozornost. Z médií i internetu se pomalu stávají obrovské markety, které mají za úkol donutit nás sledovat, komentovat, postovat nebo aspoň kliknout. Těžko z tohoto rychle jedoucího vlaku úplně vystoupíme. Prozatím navrhuji, abychom alespoň vystrčili ruku z okénka. 

Zdroje:

  1. Benešovský deník, dostupné na: https://benesovsky.denik.cz/zpravy-z-ceska/pravda-na-internetu-neni-snadne-ji-rozeznat-20190126.html
  2. Jsns.cz, dostupné na: https://www.jsns.cz/nove/projekty/medialnivzdelavani/vyzkumy/clk_5_otazek_srpen_2018_02.pdf
  3. Krimys.cz, dostupné na: https://krimys.cz/video-kurz/
  4. LinkedIn účet Tomáš Vala, CEO Siko koupelny, dostupné na: www.linkedin.com/in/tomáš-vala
  5. Psychologie pro každého: Mediální dieta jako bojovník proti vlivu médií, dostupné na: psychologieprokazdeho.cz/medialni-dieta/